Opis inwestycji

Celem Programu FSRU jest stworzenie infrastruktury, która umożliwi odbiór dostarczanego drogą morską skroplonego gazu ziemnego (LNG), jego regazyfikację oraz wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego gazu.
Program zakłada umiejscowienie w Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli zacumowanego na stałe statku, zdolnego do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji, a także do świadczenia usług dodatkowych. Terminal FSRU będzie przystosowany do odbioru co najmniej 6,1 mld Nm3 gazu rocznie. Rozruch technologiczny i uruchomienie gdańskiego terminalu planowane są na przełomie 2027 i 2028 r. Ponadto, po potwierdzeniu dodatkowych potrzeb biznesowych rynku, możliwe będzie zwiększenie mocy regazyfikacyjnych w zależności od wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie.
Program FSRU znalazł się na liście projektów PCI (ang. Project of Common Interest), przyjętej 12 lutego 2020 roku przez Parlament Europejski. Projekty PCI to kluczowe inwestycje infrastrukturalne, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa i konkurencji na europejskim rynku energii.
Program FSRU podzielony jest na trzy główne projekty składowe: Biznes + Jednostka, Offshore i Onshore. Podział ten pozwala na równoległe prowadzenie prac przez wyspecjalizowane zespoły, zgodnie z ustalonymi priorytetami.
Status inwestycji:
- Inwestycja znajduje się w fazie uzyskiwania niezbędnych pozwoleń oraz postępowań zakupowych dla fazy realizacji.
- Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane w perspektywie 2027/2028 roku.
Przebieg i lokalizacja inwestycji:
Terminal FSRU ma zostać umiejscowiony w rejonie Gdańska.

Celem tego komponentu jest pozyskanie jednostki FSRU, która zostanie zacumowana przy nowo wybudowanym nabrzeżu w Zatoce Gdańskiej, nadzór nad jej budową oraz odbiorem, a także sprowadzenie statku na miejsce docelowe. Obejmuje on także zweryfikowanie możliwości realizacji Programu w sposób opłacalny ekonomicznie (finansowanie, model biznesowy i taryfowy), w tym przeprowadzenie procedury Open Season i podpisanie umów z klientami. Więcej...
FSRU Offshore
Ta część Programu obejmuje zaprojektowanie, budowę i uruchomienie nabrzeża, instalacji przesyłowej wraz z systemami towarzyszącymi, a także budowę gazociągu podmorskiego o długości ok. 3 km, łączącego ww. infrastrukturę z Krajowym Systemem Przesyłowym (KSP). W sąsiedztwie nabrzeża powstanie również falochron, za którego budowę odpowiada Urząd Morski w Gdyni. Komponent Offshore uzyskał unijne dofinansowanie dla prac przygotowawczych w ramach instrumentu CEF (ang. Connecting Europe Facility). Więcej...

FSRU Onshore
W ramach komponentu FSRU Onshore planowana jest rozbudowa KSP o ok. 250 km gazociągów (DN1000, ciśnienie 8,4 MPa), które umożliwią efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do klientów w Polsce i w regionie. FSRU Onshore jest podzielony na trzy projekty: gazociąg Kolnik – Gdańsk, gazociąg Gardeja – Kolnik i gazociąg Gustorzyn – Gardeja. Więcej...

Projekt budowy Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej
Program FSRU wpisuje się w ramy polskiej i europejskiej polityki zapewnienia stabilności rozwoju gospodarki poprzez możliwość sprowadzenia do Polski paliwa gazowego z nowych źródeł. Stanowi również odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie wewnętrznego rynku i regionu Europy Środkowo-Wschodniej na gaz ziemny.
Inwestycja będzie miała korzystny wpływ na dalszy rozwój efektywnie funkcjonujących rynków gazu ziemnego w regionie, a tym samym – poprzez zapewnienie dostępu do nowych źródeł dostaw gazu – pozyskania gazu na korzystniejszych warunkach cenowych. Wraz z zapewnieniem odpowiedniej dywersyfikacji źródeł dostaw gazu wzrośnie atrakcyjność wykorzystania tego surowca względem innych źródeł energii na rynkach energetycznych oraz zwiększy się konkurencja pomiędzy uczestnikami rynku.
Inwestycja jest realizowana w oparciu o zapisy Ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 551 z późniejszymi zmianami).
FSRU Offshore
Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała dofinansowanie części morskiej Programu FSRU (LNG Gdańsk) na opracowanie specyfikacji technicznej i przeprowadzenie prac projektowych. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.
Decyzja Komisji Europejskiej o przyznaniu GAZ-SYSTEM pomocy finansowej dla projektu LNG Gdańsk na działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”, została zaakceptowana przez państwa członkowskie UE 7 grudnia 2022 r. Dofinansowanie przyznano w ramach uruchomionego w maju 2022 roku konkursu grantowego CEF Energy. Unijne wsparcie obejmuje prace takie jak badania dna morskiego, inwentaryzację środowiskową, projekt FEED (Front End Engineering Design), projekt budowlany i wykonawczy oraz uzyskanie niezbędnych decyzji i pozwoleń administracyjnych – z pozwoleniem na budowę włącznie. To ostatnie planujemy otrzymać w 2024 roku.
Rozpoczęcie prac budowlanych związanych z powstaniem nabrzeża i gazociągu podmorskiego jest planowane w 2025 roku, a ich zakończenie w 2027 roku.
FSRU Offshore
GAZ-SYSTEM w czerwcu 2025 r. podpisał umowę pożyczki z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) na kwotę 2,2 mld zł. Pożyczka na budowę infrastruktury gazu ziemnego jest finansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Środki z KPO zostaną przeznaczone na rozbudowę strategicznej infrastruktury przesyłowej w Polsce, co przyczyni się do dalszego zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz wpłynie na dywersyfikację dostaw gazu do Unii Europejskiej. Pożyczka przeznaczona jest na finansowanie budowy części lądowej Programu FSRU, czyli około 250 km sieci przesyłowej pomiędzy Gdańskiem a Gustorzynem. Po zakończeniu prac nowo wybudowana infrastruktura będzie miała zdolność przesyłu gazu na poziomie 1 320 000 m3/h.
GAZ-SYSTEM uzyskał możliwość finansowania Programu FSRU ze środków UE, ponieważ w ramach Krajowego Planu Odbudowy został uwzględniony rozdział REPowerEU, czyli instrument szybkiego uniezależnienia Europy do roku 2030 od rosyjskich paliw kopalnych i przyspieszenia transformacji energetycznej. Reformy REPowerEU mają na celu m.in. zwiększanie efektywności energetycznej i eliminowanie barier rozwoju OZE, w co wpisuje się projekt budowy części lądowej FSRU.
Komisja Europejska przyznała projektowi status „Projektu wspólnego zainteresowania” („Project of Common Interest”). Program został uwzględniony na piątej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej (tzw. lista PCI, ang. Projects of Common Interest), opublikowanej w listopadzie 2021 r. w ramach priorytowego:
- 6. Gazowe połączenia międzysystemowe północ-południe w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej (‘NSI East Gas’)
- 6.27 LNG Gdańsk (PL)
GAZ-SYSTEM realizuje inwestycję w poszanowaniu praw wszystkich zainteresowanych stron. Zapraszamy do zgłaszania uwag i komentarzy oraz zadawania pytań dotyczących inwestycji za pomocą Formularza pytań i komentarzy dotyczących realizacji projektów o statusie PCI przez GAZ-SYSTEM.
Spotkania informacyjne
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej oraz budowy gazociągu Kolnik-Gdańsk 24 października 2024 r. (czwartek) g. 17.00-19.00 Spotkania informacyjne dotyczące realizacji Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej oraz budowy gazociągu Gustorzyn-Gardeja 12 grudnia 2024 r. (czwartek) g. 16.00 i 18.30- Informator inwestycyjny nr 1
- Informator inwestycyjny nr 2
- Informator inwestycyjny nr 3
- Informator inwestycyjny nr 4
- Informator inwestycyjny nr 5
- Informator inwestycyjny nr 6
- Broszura Terminal LNG typu FSRU w rejonie Gdańska
- Broszura gazociąg Kolnik – Gdańsk
- Broszura gazociąg Gustorzyn – Wicko odcinek Gardeja – Kolnik
- Broszura gazociąg Gustorzyn – Wicko odcinek Gustorzyn – Gardeja
- Prezentacja Terminal FSRU najważniejsze aspekty oddziaływania na środowisko 24.10.2023
- Prezentacja konsultacje społeczne FSRU 24.10.2023
- Projekty PCI – Podręcznik wydawania pozwoleń 2023
- Raport o oddziaływaniu na środowisko – TOM I Streszczenie
- PCI