Terminal FSRU
Celem inwestycji jest stworzenie infrastruktury, która umożliwi odbiór dostarczanego drogą morską dodatkowego wolumenu skroplonego gazu ziemnego, jego regazyfikację oraz wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego.
W ramach programu planowana jest także rozbudowa krajowego systemu przesyłowego, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do klientów w Polsce i w regionie. Aktualnie prace projektowe obejmują trzy inwestycje:
- gazociąg Kolnik – Gdańsk o długości ok. 35 km.
- gazociąg Gustorzyn – Wicko, odcinek Gardeja – Kolnik o długości ok. 86 km.
- gazociąg Gustorzyn – Wicko, odcinek Gustorzyn – Gardeja o długości ok. 128 km.
Status inwestycji:
- Inwestycja znajduje się w fazie przygotowawczej
- Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane w perspektywie 2027/2028 roku.
Przebieg i lokalizacja inwestycji:
Terminal FSRU planowany jest do umiejscowienia w rejonie Gdańska.
Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej
Program FSRU wpisuje się w ramy polskiej i europejskiej polityki zapewnienia stabilności rozwoju gospodarki poprzez możliwość sprowadzenia do Polski paliwa gazowego z nowych źródeł. Stanowi również odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie wewnętrznego rynku i regionu Europy Środkowo-Wschodniej na gaz ziemny.
Inwestycja będzie miała korzystny wpływ na dalszy rozwój efektywnie funkcjonujących rynków gazu ziemnego w regionie, a tym samym – poprzez zapewnienie dostępu do nowych źródeł dostaw gazu – pozyskania gazu na korzystniejszych warunkach cenowych. Wraz z zapewnieniem odpowiedniej dywersyfikacji źródeł dostaw gazu wzrośnie atrakcyjność wykorzystania tego surowca względem innych źródeł energii na rynkach energetycznych oraz zwiększy się konkurencja pomiędzy uczestnikami rynku.
Inwestycja jest realizowana w oparciu o zapisy Ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (tekst jednolity - Dz.U. z 2021 r., poz. 1836).
Termin | Miejsce konsultacji | Szczegółowe informacje o konsultacjach |
24.10.2023 godz. 17:00 – 20:00 |
Szkoła Podstawowa nr 62, ul. Kępna 38; 80-638 Gdańsk |
Zaproszenie i regulamin konsultacji |
Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.
Decyzja Komisji Europejskiej o przyznaniu GAZ-SYSTEM pomocy finansowej dla projektu LNG Gdańsk na ww. działanie została zaakceptowana przez państwa członkowskie UE 7 grudnia 2022 r. W ramach realizacji tej decyzji spółka GAZ-SYSTEM podpisała umowę z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Dofinansowanie przyznano w ramach uruchomionego w maju 2022 roku konkursu grantowego CEF Energy. Dofinansowanie obejmuje prace takie jak badania dna morskiego, inwentaryzację środowiskową, projekt FEED (Front End Engineering Design), projekt budowlany i wykonawczy oraz uzyskanie niezbędnych decyzji i pozwoleń administracyjnych - z pozwoleniem na budowę włącznie.
Komisja Europejska przyznała projektowi status „Projektu wspólnego zainteresowania” („Project of Common Interest”). Program został uwzględniony na piątej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej (tzw. lista PCI, ang. Projects of Common Interest), opublikowanej w listopadzie 2021 r. w ramach priorytowego:
- 6. Gazowe połączenia międzysystemowe północ-południe w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej (‘NSI East Gas’)
- 6.27 LNG Gdańsk (PL)
GAZ-SYSTEM realizuje inwestycję w poszanowaniu praw wszystkich zainteresowanych stron. Zapraszamy do zgłaszania uwag i komentarzy oraz zadawania pytań dotyczących inwestycji za pomocą Formularza pytań i komentarzy dotyczących realizacji projektów o statusie PCI przez GAZ-SYSTEM.
Procedura RFI
23.01.2024 - GAZ-SYSTEM analizuje potencjał rynku wykonawców EPC w związku z planowaną realizacją Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej
W oparciu o przyjęte założenia terminal FSRU ma zostać uruchomiony z początkiem 2028 roku. Obecnie w spółce trwają prace przygotowawcze i sporządzana jest dokumentacja przetargowa w ramach poszczególnych komponentów Programu, w tym projektu Offshore.
Status prac w Programie FSRU
Ubiegły rok upłynął w GAZ-SYSTEM m.in. na finalizacji wielu istotnych działań realizowanych w ramach Programu FSRU. W lipcu zakończyliśmy proces pozyskiwania decyzji administracyjnych dla wszystkich trzech gazociągów lądowych. Ich szacowana długość wynosi 250 km.
W sierpniu, w wyniku przeprowadzonej procedury Open Season cała oferowana moc regazyfikacyjna planowanego Terminala w Zatoce Gdańskiej - na poziomie 6,1 mld m3 rocznie - została zarezerwowana przez Orlen na 15 lat.
W Listopadzie 2023 r. GAZ-SYSTEM podpisał porozumienia Term Sheet z dwoma podmiotami: Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG. Regulują one najważniejsze warunki przyszłej umowy czarterowej, takie jak termin dostawy statku, obowiązki stron, konsekwencje opóźnienia dostawy czy też okres czarteru. Obydwie firmy są światowymi liderami dostaw statków FSRU. BW LNG jest spółką w całości należącą do BW Group, wiodącej firmy sektora morskiego, posiadającej flotę ponad 490 statków przewożących ropę naftową i gaz, z czego 33 to zbiornikowce LNG i FSRU. Japoński Mitsui O.S.K. Lines posiada 111 statków na LNG, w tym największą na świecie jednostkę FSRU o nazwie Bauhinia Spirit.
W grudniu 2023 r., w toku trwających prac projektowych, zakończone zostały odwierty geotechniczne w dzielnicy Krakowiec – Górki Zachodnie w Gdańsku. Pozwolą one na wykonanie zaawansowanej analizy podłoża, co jest konieczne do odpowiedniego zaprojektowania szybu startowego gazociągu podmorskiego oraz trasy jego przebiegu
- Realizacja Programu FSRU w Zatoce Gdańskiej postępuje zgodnie z planem. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy realizację kilku istotnych zadań, których zakończenie powinno nastąpić w najbliższych miesiącach. Jednym z nich jest przygotowanie do postępowania na wybór wykonawcy EPC dla offshore, czyli części morskiej Programu. Analizujemy rynek pod kątem możliwości wykonawczych oferowanych przez firmy z odpowiednim dla tego projektu potencjałem. W Procedurze RFI wzięła udział duża liczba podmiotów z sektora budowlanego, z czego jesteśmy zadowoleni. Pozwala to z optymizmem patrzeć na potencjał branży do zrealizowania naszego projektu – powiedział Piotr Dura, Dyrektor Programu FSRU.
GAZ-SYSTEM bada potencjał rynku budowlanego przed uruchomieniem postępowań przetargowych na wykonanie robót
Bardzo ważnym elementem prac przygotowawczych - tak istotnego dla GAZ-SYSTEM - postępowania o udzielenie zamówienia jest weryfikacja rynku w celu możliwie najlepszego sparametryzowania wymagań w kontekście możliwości wykonawczych zainteresowanych podmiotów. Procedura RFI (Request for Information) ma na celu zebranie informacji zwrotnej od doświadczonych firm wykonawczych.
W ramach wspomnianej wyżej Procedury 16 stycznia br. w siedzibie GAZ-SYSTEM w Warszawie odbyło się spotkanie, z potencjalnymi wykonawcami EPC dla części morskiej Programu. Wzięło w nim udział 20 firm działających na rynku wykonawczym, z doświadczeniem w największych kompleksowych projektach offshore, które mogą być potencjalnie zainteresowane realizacją zamówienia.
Podczas spotkania były omawiane aspekty, które będą przedmiotem postępowania, między innymi zakres przewidziany do realizacji:
- przeprowadzenie prac projektowych na poziomie detailed engineering, czyli określenie specyfikacji i zamówienie urządzeń, materiałów oraz ich dostawy na budowę,
- pogłębienie dna morskiego w obszarze portowym przewidzianym pod FSRU,
- budowa stanowiska statkowego FSRU wraz z montażem pali, platformy, urządzeń technologicznych łączących Jednostkę FSRU z infrastrukturą przesyłową,
- układanie gazociągu podmorskiego wraz z mikrotunelowaniem,
- wykonanie pierwszego suchego spawu i połączenie gazociągu podmorskiego z infrastrukturą na lądzie,
- przeprowadzenie prac związanych z rozruchami i uruchomieniem instalacji wraz z przekazaniem jej do bezpiecznej eksploatacji.
- Procedura RFI pozwoliła uczestnikom rynku zapoznać się z zakresem prac przewidzianych do realizacji w ramach Projektu Offshore FSRU. Była to również okazja, by spotkać się bezpośrednio z potencjalnymi wykonawcami i omówić wszelkie wątpliwości oraz wyjaśnić założenia związane z procesem wyboru przyszłego wykonawcy. Spotkanie miało także charakter aktywizujący uczestników rynku do poszukiwania potencjalnych partnerów w przyszłych konsorcjach, których utworzenie jest najbardziej prawdopodobne biorąc pod uwagę szeroki zakres robót do wykonania – powiedział Maciej Wawrzkowicz, Kierownik Projektu FSRU Offshore.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem projektu Offshore, podpisanie umowy z wybranym Wykonawcą części morskiej w formule „zaprojektuj i wybuduj” powinno nastąpić do końca bieżącego roku. Zespół prowadzi już prace nad przygotowaniem projektu umowy oraz specyfikacji zakupowej, które będą częścią zapytania ofertowego, jakie Spółka zamierza wysłać do potencjalnych oferentów na przełomie marca i kwietnia.
Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.
- Informator inwestycyjny nr 1
- Informator inwestycyjny nr 2
- Informator inwestycyjny nr 3
- Informator inwestycyjny nr 4
- Informator inwestycyjny nr 5
- Broszura Terminal LNG typu FSRU w rejonie Gdańska
- Broszura gazociąg Kolnik – Gdańsk
- Broszura gazociąg Gustorzyn – Wicko odcinek Gardeja – Kolnik
- Broszura gazociąg Gustorzyn – Wicko odcinek Gustorzyn – Gardeja
- Prezentacja Terminal FSRU najważniejsze aspekty oddziaływania na środowisko 24.10.2023
- Prezentacja konsultacje społeczne FSRU 24.10.2023
- Projekty PCI – Podręcznik wydawania pozwoleń 2023
- Raport o oddziaływaniu na środowisko – TOM I Streszczenie
- PCI