Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej: zgodnie z planem na wszystkich frontach

Prace przy budowie polskiego Terminala FSRU nabierają tempa. Najbardziej zaawansowane roboty toczą się w części lądowej, a te na morzu właśnie wkraczają w kluczową fazę.
Morska część inwestycji obejmuje zaprojektowanie, budowę i uruchomienie nabrzeża, instalacji technologicznej wraz z systemami towarzyszącymi, a także budowę gazociągu podmorskiego o długości ok. 3 km. Gazociąg podmorski, po wyjściu na ląd w Górkach Zachodnich połączony zostanie z nowo wybudowanym gazociągiem Gdańsk-Gustorzyn, a tym samym z krajowym systemem przesyłowym gazu.
Prace pogłębiarskie zakończone
Przed rozpoczęciem zasadniczych prac na morskim placu budowy konieczne było przeprowadzenie wieloetapowych przygotowań. Dno morza na obszarze planowanych robót zostało szczegółowo przebadane i oczyszczone z wszelkich obiektów ferromagnetycznych, w tym tych potencjalnie niebezpiecznych. Następnie konieczne było pogłębienie dna na obszarze, w którym manewrować będą statki dostarczające skroplony gaz do terminalu.
Prace kafarowe, czyli roboty budowlane polegające na wbijaniu pali w grunt za pomocą specjalnej maszyny, powinny być wykonywane przy sprzyjających warunkach pogodowych, to jest słabym wietrze i niskiej fali. Z uwagi na to, że okres jesienny i zimowy charakteryzuje się dużą zmiennością pogody i niekorzystnymi warunkami, prace palowe zostały przerwane i zostaną wznowione wiosną 2026 r.- Prace pogłębiarskie na terenie morskiego placu budowy rozpoczęliśmy w lipcu, a zakończyliśmy na początku października bieżącego roku. W tym czasie wydobyliśmy z dna blisko 2,25 miliona metrów sześciennych urobku – mówi Maciej Wawrzkowicz, kierownik projektu FSRU Offshore. - W szczytowym momencie pracowały dwie pogłębiarki naraz, w północnej i południowej części obszaru. Równolegle z finalizacją prac pogłębiarskich rozpoczęliśmy kolejny istotny etap, jakim było pogrążanie pali kotwiących, co pozwoliło nam potwierdzić zakładaną metodologię wykonania prac palowych oraz przeprowadzić testy sprzętu– dodaje.
Przygotowania do budowy komory przewiertowej i mikrotunelu
Na przełomie września i października na terenie Górek Zachodnich, w miejscu, gdzie część morska Programu FSRU łączyć się będzie z jego częścią lądową, ogrodzono teren zaplecza i placu budowy. Rozpoczną się tam przygotowania do budowy komory przewiertowej na potrzeby gazociągu podmorskiego. Zostanie on położony w mikrotunelu, który będzie wydrążony pod fragmentem lasu, wydmami, plażą i pod dnem morza, zostawiając w stanie nienaruszonym cenny przyrodniczo obszar pasa nadmorskiego. Maszyna przewiertowa TBM została już zakontraktowana, a prace będą przeprowadzone przez doświadczone polskie firmy. Rozpoczęcie wiercenia mikrotunelu planowane jest wiosną 2026 r. Na potrzeby tych prac wykonawca wybudował drogę dojazdową do placu budowy, aby zgodnie ze złożonymi deklaracjami, nie stwarzać utrudnień dla użytkowników ulicy Stogi i okolicznych mieszkańców.
FSRU Jednostka – harmonogram budowy- Realizując nasze inwestycje ograniczamy do niezbędnego minimum wpływ na otoczenie, w tym środowisko naturalne. Od początku zdawaliśmy sobie sprawę z tego, jak ważna jest kwestia ochrony i utrzymania dostępności plaży w Górkach Zachodnich. Dlatego też do jej przekroczenia wykorzystamy bezwykopową metodę mikrotunelowania, sprawdzoną przy wielu innych naszych inwestycjach. Ponadto, zgodnie z uzgodnieniem z wykonawcą oraz Urzędem Morskim, plaża w rejonie wejścia nr 21 zostanie zasilona częścią urobku pozyskanego w czasie prac pogłębiarskich, co poprawi jej szerokość i będzie przeciwdziałać postępującemu podmywaniu jej w wyniku sztormów– mówi Maciej Wawrzkowicz.
Zakończenie części lądowej Programu FSRU planowane jest w 2026 r. – wtedy niezbędna infrastruktura będzie gotowa do przesyłu odebranego w Gdańsku gazu. Zanim to jednak nastąpi konieczne będzie nie tylko ukończenie budowy nabrzeża i gazociągu podmorskiego, ale przede wszystkim zacumowanie przy nim jednostki FSRU, która powstaje w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries (HHI). W 2024 r. GAZ-SYSTEM zakontraktował jednostkę w formule czarteru na okres 15 lat z możliwością jego przedłużenia lub wykupienia statku.
Harmonogram budowy statku przewiduje, że w kwietniu 2026 r. jednostka zostanie zwodowana. Odbiór FSRU od stoczni HHI przez White Eagle Energy Ltd. planowany jest na III kwartał 2027 r. Przypłynięcie jednostki do Gdańska planowane jest na IV kwartał 2027 r., po czym rozpoczną się testy FSRU oraz procedury rozruchowe całego Terminalu. Rozpoczęcie świadczenia usług regazyfikacji planowane jest na początku 2028 r.- W lipcu tego roku w stoczni HHI w Ulsan odbyła się uroczystość cięcia stali. Wydarzenie to traktowane jest jako faktyczna inauguracja budowy jednostki FSRU. Kolejnym z kluczowych kamieni milowych procesu budowy będzie położenie stępki, planowane na koniec 2025 r. – mówi Adam Marzecki, Zastępca Dyrektora Pionu FSRU ds. Jednostki. – Dotychczasowa współpraca z armatorem, White Eagle Energy Ltd., spółką z japońskiej grupy Mitsui O.S.K. Lines, jak i stocznią HHI przebiega wzorcowo – dodał.
O Terminalu FSRU
Program FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit) w Zatoce Gdańskiej to największy projekt inwestycyjny realizowany obecnie przez GAZ-SYSTEM. W jego ramach powstanie nabrzeże cumowniczo-postojowe wraz z instalacjami, przy którym zacumuje jednostka regazyfikacyjna zdolna do odbioru, procesowego składowania i regazyfikacji ponad 6 miliardów metrów sześciennych gazu ziemnego rocznie. Dzięki temu możliwe będzie odbieranie i wprowadzanie do krajowego systemu przesyłowego paliwa sprowadzanego drogą morską z dowolnego kierunku na świecie. Gaz dostarczony do Gdańska dotrze na ląd gazociągiem podmorskim, a następnie będzie transportowany w kierunku centralnej Polski za pośrednictwem nowo budowanego, 250 – kilometrowego gazociągu Gdańsk – Gustorzyn, powstającego w ramach części lądowej Programu FSRU.
Konstrukcja gdańskiego terminalu zaprojektowana jest w taki sposób, aby umożliwić w przyszłości dostawienie drugiej jednostki regazyfikacyjnej. W 2026 r. planowane jest rozpoczęcie wiążącego badania rynku (procedura Open Season), które ma potwierdzić, czy pozyskanie drugiej jednostki regazyfikacyjnej będzie biznesowo uzasadnione.
Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała dofinansowanie części morskiej Programu FSRU na badanie dna morskiego, opracowanie specyfikacji technicznej, inwentaryzację środowiskową, przeprowadzenie prac projektowych, projekt FEED (Front End Engineering Design), projekt budowlany i wykonawczy oraz uzyskanie niezbędnych decyzji i pozwoleń administracyjnych, z pozwoleniem na budowę włącznie. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro. 23-10-2025-Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej zgodnie z planem na wszystkich frontach Press pack