Część lądowa Programu FSRU: gazociąg Gdańsk – Gustorzyn na półmetku
Budowa gazociągu Gdańsk – Gustorzyn, stanowiącego część lądową Programu FSRU realizowanego przez GAZ-SYSTEM, przekroczyła półmetek. Inwestycja, wspierana środkami z Krajowego Planu Odbudowy, znacząco zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski i stworzy nowy punkt wejścia gazu do krajowej sieci przesyłowej.
W Zatoce Gdańskiej prowadzone są prace przygotowawcze do budowy nabrzeża cumowniczego i gazociągu podmorskiego, natomiast na lądzie – trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk – Gustorzyn o długości 250 kilometrów. Gazociąg składa się z trzech odcinków: Kolnik – Gdańsk (34 km), Gardeja – Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn – Gardeja (128 km).
- Za nami niecały rok budowy gazociągów na trasie Gdańsk – Gustorzyn, które będą transportować gaz z terminalu FSRU, powstającego w Zatoce Gdańskiej, do centrum Polski. Prace są realizowane zgodnie z harmonogramem. Strategiczną inwestycję na rzecz dywersyfikacji źródeł dostaw paliwa gazowego budują w 90 proc. polskie firmy. W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości ok. 1,8 mld złotych – podkreśla Robert Parafianowicz, Dyrektor Oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku.
Inwestycja na półmetku
Część lądowa Programu FSRU jest na bardzo zaawansowanym etapie prac budowlanych. Na ukończeniu jest rozwożenie i układanie rur wzdłuż przyszłej nitki gazociągu. Trwają prace spawalnicze, montażowe, układkowe i ziemne. Zakończono już połowę robót liniowych, a na odcinku Gustorzyn – Gardeja jeszcze w 2025 roku rozpocznie się proces zwracania nieruchomości ich właścicielom. Budowa części lądowej Programu FSRU zakończy się w IV kwartale 2026 roku.
- Prace realizowane są zgodnie z projektem, uzyskanymi decyzjami administracyjnymi oraz harmonogramem. Wykonawcą Robót Budowlanych jest konsorcjum firm grupy ROMGOS z Jarocina, które mają bogate doświadczenie zdobyte przy realizacji innych inwestycji dla naszej spółki, ale i nie tylko. Aspekt doświadczenia jest bardzo ważny biorąc pod uwagę fakt, że budowa gazociągu jest niczym przedsiębiorstwo działające w zmiennym otoczeniu. Dzięki kompetencjom zaangażowanych osób różnych profesji jesteśmy w stanie szybko reagować i rozwiązywać trudne sytuacje na budowie w kontekście inżynierskim, jak i społecznym – mówi Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn – Gardeja.
Kluczowe obiekty i nowoczesne technologie
W części lądowej Programu FSRU budowanych jest 15 obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, powstaje jedna z największych w Polsce Stacji Pomiarowych o przepustowości 1,5 mln m³/h. W Kolniku, w gminie Pszczółki, budowany jest Węzeł Rozdzielczy Gazu, gdzie infrastruktura przesyłowa i instalacje do oczyszczania i pomiaru gazu o tej samej przepustowości realizowane są na około pięciu hektarach terenu, czyli podobnej powierzchni, jaką zajmuje budynek Stadionu Polsat Plus Arena w Gdańsku.
Prace budowlane obejmują również wykonanie 193 przekroczeń bezwykopowych pod ciekami wodnymi, drogami i liniami kolejowymi, które wykonywane są m.in. metodą Direct Pipe, minimalizującą ingerencję w środowisko. Najdłuższe z nich to przekroczenie rzeki Martwej Wisły (1042 m), Wisły (1010 i 670 m), Drwęcy (536 m) oraz drogi S7 (633 m) i Kanału Młyńskiego (558 m).
Direct Pipe jest najnowocześniejszą technologią bezwykopowej instalacji rurociągów stalowych. Łączy ona zalety technologii mikrotunelowania z technologią horyzontalnego przewiertu sterowanego (HDD). Metoda Direct Pipe umożliwia wykonanie otworu wiertniczego wraz z ułożeniem rurociągu w jednoetapowym procesie instalacji. Podobnie jak przy wykonywaniu mikrotunelowania urobek jest skrawany przez głowicę mikrotunelową, a następnie transportowany do systemu separacji rurociągami transferowymi znajdującymi się wewnątrz instalowanego rurociągu. Lokalizacja trasy i położenie rurociągu podczas procesu wiercenia odbywa się przy ciągłej nawigacji z zastosowaniem żyrokompasu.
Udział polskich firm przy realizacji inwestycji
Prace budowlane oraz nadzór inwestorski w części lądowej Programu FSRU realizowane są w 90 proc. przez polskie firmy tj. Konsorcjum firm ROMGOS Gwiazdowscy sp. z o.o. oraz ROMGOS Engineering sp. z o.o. (odcinek Gustorzyn-Gardeja); Stalprofil S.A z Dąbrowy Górniczej (odcinek Gardeja – Kolnik). Nadzór inwestorski zlecony został również polskim wykonawcom.
- Budowa gazociągu to proces wymagający. Każdy odcinek niesie ze sobą wyzwania techniczne i organizacyjne, z którymi musimy się mierzyć. To m.in. realizacja przekroczeń bezwykopowych w technologii Direct Pipe pod rzekami, autostradą A1 czy użytkiem środowiskowym. Przeszkoliliśmy już ponad 600 pracowników w zakresie BHP, kładąc duży nacisk na bezpieczeństwo, kulturę pracy i odpowiedzialność na każdym etapie budowy. Realizacja tak dużego przedsięwzięcia wymaga ścisłej współpracy wielu zespołów i specjalistów z różnych branż. Udział w tej strategicznej inwestycji to dla całego zespołu ROMGOS cenne doświadczenie zawodowe oraz dowód, że potrafimy skutecznie realizować wymagające projekty infrastrukturalne o znaczeniu krajowym - podkreśla Łukasz Kowalczyk, kierownik projektu z Grupy ROMGOS na odcinku Gustorzyn – Gardeja.
Wszyscy wykonawcy posiadają bogate doświadczenie w budowie gazociągów, niezbędne zaplecze osobowe, techniczne i kondycję finansową, co gwarantuje wysoką jakość oraz terminową realizację przedsięwzięcia. Dysponują w większości własnym, profesjonalnym zapleczem maszynowym, które pozwala realizować prace w sposób efektywny i w pełni niezależny. Po stronie wykonawców, w realizację prac budowalnych na 250-kilometrowym odcinku gazociągu od Gdańska do Gustorzyna aktualnie zaangażowanych jest łącznie ponad 750 pracowników.

Korzyści dla samorządów i mieszkańców
Program FSRU przyniesie wymierne korzyści także społecznościom lokalnym. GAZ- SYSTEM będzie corocznie odprowadzał podatek od nieruchomości w wysokości 2 proc. wartości infrastruktury przesyłowej znajdującej się na terenie danej gminy. To stały dopływ środków, które samorządy będą mogły przeznaczyć na lokalne inwestycje, infrastrukturę i poprawę jakości życia mieszkańców.
O Terminalu FSRU
Program FSRU (Floating Storage Regasification Unit) to strategiczny projekt GAZ- SYSTEM, obejmujący budowę terminala do odbioru skroplonego gazu ziemnego w Zatoce Gdańskiej oraz 250 km gazociągów przesyłowych, które umożliwią jego transport do krajowej sieci. Terminal FSRU w Gdańsku stanie się nowym punktem wejścia gazu do Polski, dywersyfikując kierunki dostaw i wzmacniając niezależność energetyczną kraju.
Dofinansowanie prac budowlanych dla części lądowej Programu FSRU
13 czerwca 2025 r. GAZ - SYSTEM podpisał umowę pożyczki z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na budowę części lądowej Programu FSRU tj. gazociągu Gdańsk – Gustorzyn. Pożyczka finansowana jest z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Celem wsparcia jest rozbudowa infrastruktury przesyłowej, zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju, poprawa jakości życia społeczeństwa oraz zwiększenie odporności gospodarki po kryzysie wywołanym pandemią. Kwota udzielonej pożyczki wynosi 2,2 mld zł.
