FSRU Offshore: ruszyły prace na budowie mikrotunelu
Realizacja projektu FSRU Offshore osiągnęła kolejny istotny etap. Rozpoczęły się prace przygotowawcze niezbędne do budowy komory startowej mikrotunelu, w którym ułożony zostanie gazociąg łączący nabrzeże Terminala FSRU z lądem. W przyszłym roku w komorze startowej zostanie zainstalowana maszyna drążącą tunel, tzw. maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) wraz z niezbędnym wyposażeniem.
Powstający w rejonie Gdańska pływający Terminal LNG będzie połączony z krajowym systemem przesyłowym gazociągiem podmorskim o długości przekraczającej trzy kilometry. Rurociąg zostanie częściowo ułożony w mikrotunelu o długości 1100 metrów, biegnącym pod wydmami, plażą i dnem morza. Dzięki temu prace przy budowie Terminala nie naruszą obszarów cennych przyrodniczo i nie ograniczą możliwości korzystania z popularnej plaży w Górkach Zachodnich.
Mikrotunel – kluczowy element części morskiej projektu
- Budowa mikrotunelu dla gazociągu podmorskiego to jedno z najważniejszych zadań, jakie realizujemy w ramach komponentu morskiego Programu FSRU. To jednocześnie przedsięwzięcie złożone pod kątem technologicznym z uwagi na specyfikę geologiczną, wymagające parametry techniczne, takie jak średnica czy długość całkowita, jak również środowisko morskie – mówi Maciej Wawrzkowicz, kierownik projektu FSRU Offshore w GAZ-SYSTEM.
- Kluczową korzyścią, jaka płynie z bezwykopowego przekroczenia strefy przybrzeżnej jest ochrona środowiska wydm i nadmorskiego lasu oraz utrzymanie dostępności plaży dla turystów. Dzięki zastosowaniu tej technologii las i plaża nad gazociągiem pozostaną nietknięte. Są to kwestie ważne zarówno dla nas, jako inwestora, jak również lokalnej społeczności, o czym wielokrotnie przekonaliśmy się podczas spotkań i rozmów z mieszkańcami. Warto wspomnieć, że jako GAZ-SYSTEM posiadamy bardzo duże doświadczenie w nadzorowaniu robót tego typu – dodaje Maciej Wawrzkowicz.
Jak powstaje komora startowa mikrotunelu
Komora startowa mikrotunelu to uszczelniony, tymczasowy otwór w gruncie o głębokości kilku metrów. Wykonawca komory w pierwszej kolejności pogrąża w podłożu stalowe grodzice, które utworzą zwartą ścianę, izolującą i zabezpieczającą późniejszy wykop. W przypadku inwestycji w Zatoce Gdańskiej, w gruncie, na głębokości ok. 17 metrów, umieszczonych zostało około 100 grodzic o całkowitej długości ok. 18 m. Materiały do wykonania komory dostarczyli polscy dostawcy. W kolejnej fazie przeprowadzone zostaną prace związane z wykonaniem płyty fundamentowej komory. W tak przygotowanej przestrzeni umieszczona zostanie maszyna TBM, która rozpocznie wiercenie tunelu o średnicy zewnętrznej ok. 2,5 metra i długości 1100 m, prowadzącego w stronę nabrzeża Terminala FSRU. Po przeprowadzonych pracach mikrotunelowych, głowica TBM zostanie wyciągnięta na powierzchnię.
- Budując mikrotunel dla gazociągu podmorskiego korzystamy z bogatego doświadczenia zarówno wykonawców, jak i naszych ekspertów – mówi Mateusz Frydrych, zastępca dyrektora Pionu Realizacji FSRU w GAZ-SYSTEM. Podobne rozwiązanie zastosowaliśmy podczas budowy gazociągu Baltic Pipe, a przekroczenia bezwykopowe z użyciem zaawansowanych technologii realizujemy przy większości naszych inwestycji, choćby budowie gazociągu Gdańsk – Gustorzyn, powstającego w ramach części lądowej Programu FSRU. Możliwość skorzystania z naszego know-how dla ograniczenia wpływu na środowisko i społeczność lokalną to dla nas duża wartość, o której pamiętamy również przy największych, strategicznych projektach – dodaje Mateusz Frydrych.
Harmonogram kolejnych etapów prac
Ukończenie prac nad komorą startową jest planowane w pierwszym kwartale 2026 roku. Następnie wykonawca rozpocznie mobilizację sprzętowo-materiałową, poprzedzającą zasadniczą fazę budowy mikrotunelu.
O Terminalu FSRU
Program FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit) w Zatoce Gdańskiej to największy projekt inwestycyjny realizowany obecnie przez GAZ-SYSTEM. W jego ramach powstanie nabrzeże cumowniczo-postojowe wraz z instalacjami, przy którym zacumuje jednostka regazyfikacyjna zdolna do odbioru, procesowego składowania i regazyfikacji ponad 6 miliardów metrów sześciennych gazu ziemnego rocznie. Dzięki temu możliwe będzie odbieranie i wprowadzanie do krajowego systemu przesyłowego paliwa sprowadzanego drogą morską z dowolnego kierunku na świecie.
Dofinansowanie projektu przez UE
Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała dofinansowanie części morskiej Programu FSRU na badanie dna morskiego, opracowanie specyfikacji technicznej, inwentaryzację środowiskową, przeprowadzenie prac projektowych, projekt FEED (Front End Engineering Design), projekt budowlany i wykonawczy oraz uzyskanie niezbędnych decyzji i pozwoleń administracyjnych – z pozwoleniem na budowę włącznie. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.

13 czerwca 2025 r. GAZ-SYSTEM podpisał umowę pożyczki z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na budowę części lądowej Programu FSRU tj. gazociągu Gdańsk -Gustorzyn. Pożyczka finansowana jest z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Celem wsparcia jest rozbudowa infrastruktury przesyłowej, zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju, poprawa jakości życia społeczeństwa oraz zwiększenie odporności gospodarki po kryzysie wywołanym pandemią. Kwota udzielonej pożyczki wynosi 2,2 mld zł.
