Terminal LNG z koncesją

Przyznanie koncesji oraz wyznaczenie operatora to kolejne etapy przygotowania Terminalu LNG do rozpoczęcia komercyjnej działalności. Wcześniej, 27 kwietnia 2016 r., Wojewoda Zachodniopomorski wydał pozwolenie na użytkowanie dla Terminalu LNG w Świnoujściu. Na Terminalu LNG zakończyły się również kluczowe testy eksploatacyjne.
Obecnie trwa proces przygotowania Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Terminalu LNG (IRiET). Zakończyły się już konsultacje projektu Instrukcji z uczestnikami rynku. Obecnie uwagi uczestników rynku podlegają analizie i przygotowywane są ostateczne zapisy Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Terminalu LNG. Równolegle trwają prace związane z ustalaniem i zatwierdzeniem taryfy dla Terminalu LNG. Po wykonaniu tych czynności administracyjnych infrastruktura będzie gotowa na przyjmowanie komercyjnych dostaw LNG. Pierwsza z nich zaplanowana jest na połowę lipca 2016 roku.
Uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych umożliwi komercyjne funkcjonowanie tej najważniejszej od wielu lat inwestycji gazowniczej. Dzięki niej Polska będzie mogła kupować gaz w dowolnym miejscu na świecie i odbierać surowiec z kierunków innych niż wschodni. Obecne techniczne możliwości regazyfikacyjne Terminalu LNG na poziomie 5 mld m sześc. gazu umożliwiają zaspokojenie 1/3 potrzeb polskiej gospodarki, a jednocześnie rozpatrywana jest również rozbudowa infrastruktury.
Terminal LNG jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie Środkowo-Wschodniej. Wraz z rozbudową gazociągów przesyłowych, a w szczególności połączeń z systemami gazowymi Europy, wzmocni się bezpieczeństwo energetyczne naszego regionu i możliwa będzie realna dywersyfikacja źródeł dostaw gazu. Zakończenie inwestycji w Świnoujściu i dostęp do globalnego rynku LNG otwiera także przed krajową gospodarką szerokie możliwości w handlowym obrocie gazem ziemnym i może w znaczący sposób umocnić pozycję Polski na europejskim rynku.Realizacja tego strategicznego projektu rozpoczęła się w 2006 roku, kiedy dokonano wyboru lokalizacji inwestycji i zdecydowano, że Terminal LNG powstanie w Świnoujściu. Budowa realizowana była w oparciu o Ustawę z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. W projekt zaangażowane są cztery podmioty: Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., spółka Polskie LNG S.A., Urząd Morski w Szczecinie oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.***
Terminal LNG w Świnoujściu został zaprojektowany do odbioru, regazyfikacji i dostarczania do 5 mld m sześc. gazu rocznie do polskiej sieci przesyłowej. Wybudowane zostały: nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m sześc. LNG do około 217 tys. m sześc. LNG (Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście - Szczecin o długości 85 km łączący terminal LNG z polskim systemem przesyłowym. Terminal LNG w Świnoujściu jest jedyną tej wielkości infrastrukturą w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej. Za budowę inwestycji odpowiedzialna była spółka zależna Polskie LNG S.A., której właścicielem jest GAZ-SYSTEM S.A.