Taryfa dla Terminalu LNG

Taryfa została zatwierdzona na wniosek odpowiedzialnej za budowę Terminalu LNG w Świnoujściu spółki Polskie LNG S.A., której właścicielem jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Termin obowiązywania taryfy został ustalony do 31 grudnia 2016 r.
Taryfa określa stawki za regazyfikację skroplonego gazu ziemnego w Terminalu LNG w ramach usług długookresowych i krótkookresowych. Stawka za świadczenie usług długotrwałych określona została na poziomie 0,0086 zł/kWh (stawka opłaty stałej) oraz 0,0005 zł/kWh (stawka opłaty zmiennej). Jednocześnie przewidziany został rabat w wysokości 50 procent na usługi regazyfikacyjne dla dostaw krótkookresowych (do jednego roku).
Dodatkowo taryfa definiuje stawkę opłaty za usługę dodatkową, tj. przeładunek LNG na autocysterny, na poziomie 6,1442 zł/MWh oraz stawkę opłaty za usługę rozdzielonego przedłużonego procesowego składowania w zbiorniku LNG (0,1133 zł/MWh za dobę) oraz za usługę rozdzielonej mocy umownej (0,0011 zł/kWh za godzinę).
Szczegółowe zasady świadczenia usług regazyfikacji określa Instrukcja Terminalu, dostępna tutaj.
Po przeprowadzonych konsultacjach projektu aktualizacji Instrukcji Terminalu przygotowywana jest obecnie druga wersja Instrukcji Terminalu.
Taryfa dla usług regazyfikacyjnych LNG nr 1
***
Terminal LNG w Świnoujściu został zaprojektowany do odbioru, regazyfikacji i dostarczania do 5 mld m sześc. gazu rocznie do polskiej sieci przesyłowej. Wybudowane zostały: nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m sześc. LNG do około 217 tys. m sześc. LNG (Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście - Szczecin o długości 85 km łączący terminal LNG z polskim systemem przesyłowym. Terminal LNG w Świnoujściu jest jedyną tej wielkości infrastrukturą w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej.